Copyright 2007-2023
Built with Indexhibit
“Absolu Perdu”
Al meer dan dertig jaar werkt Léon Marie Dekker aan schilderijen, prenten, boeken, muurschilderingen en sculpturen. In Februari 2016 startte hij zijn nieuwste Project, “Peddler Press Laboratories”, een experimenteel zeefdrukstudio in zijn kunstenaarsatelier aan in het buitengebied van Etten.
Voor zijn werk laat Dekker zich inspireren door logo’s en belettering van consumptiegoederen en verpakkingen zoals fruitkisten en dozen, etiketten aardappel en veevoerzakken. Hij hergebruikt zijn eigen beeldtaal, veranderd het en geeft het een andere betekenis. De vertrouwde en voorspelbare beelden krijgen een afwijkend verhaal, ze werken ontregelend. Dekker verbreekt de link met het origineel om uiteindelijk een autonoom beeld te behouden.
Zijn ontwerpen drukt hij op gebruikte materialen zoals veevoerzakken, jute-zakken, karton, Houten plaatmateriaal, textiel en canvas van gebruikte legertenten. Daarnaast drukt Dekker zijn ontwerpen op kleding en T-shirts en bekleding. Hij maakt gebruik van de consumenten- berg en hergebruikt het.
‘The Running Man’ is één van de vele voorbeelden van zijn werkwijze; het beeld begon als een model voor een superheld, een kubistische stripfiguur. Dekker onderzoekt hiermee de dubbelzinnigheid in de maatschappij. ‘The Running Man’ kan gezien worden als een held of een lafaard, als in beweging of verlamd. Dekker vraagt zichzelf af, Waar rennen we heen? of waar vluchten we voor?
De woorden Absolu Perdu komen regelmatig voor in het werk van Dekker, ook in deze titel zit een onderzoek. Perdu kan vele betekenissen hebben: verloren, verdwaald, vermist of zelfs verdwenen. Ook hierin zit een spiegelbeeldig-heden. Een “Objet Perdu” is vertaald naar het nederlands een ‘gevonden voorwerp’
In dit tijdperk waar mensen geobsedeerd zijn om zichzelf te vinden en dit zich als een massale bezigheid heeft gemanifesteerd, gaat Dekker op zoek naar een Catharsis, de reinigende werking van de kunsten. Dat doet hij door terug te gaan naar fundamenten van onze voeding. “De kunst moet de functie van de aardappel overnemen” Is een uitspraak van de Duitse kunstschilder Jörg Immendorff (1945-2007) en tevens één van de vertrekpunten van Dekkers werk waarbij hij een poging tot doet om het artistieke proces te herstellen als een holistisch pad. Een reconstructie van wat misschien verloren gegaan is.